Från idé till koncept

Vår historia började verkligen med beslutet att bli affärspartners, följt av en bra idé – och sedan började saker och ting hända ...

Tillsammans är Christina Kattrup och Mette Wotkjær duon bakom Have A Look. De träffades 2010 då de båda arbetade i tidningsindustrin – Christina som redaktör och copywriter och Mette som fotograf och art director. Sedan började de två göra frilansarbete tillsammans: skapa visuella identiteter, kommunicera produkter och bygga varumärken. Energiflödet och glädjen över att arbeta tillsammans gjorde det klart för dem att de ville fortsätta. De ville bygga sitt eget varumärke.

"Vår arbetsmoral är väldigt lik, men våra färdigheter är olika – en kan göra vad den andra inte kan, och vi behöver varandra för att leverera en helhetslösning."

Arbetsfilosofin

Ett grundligt koncept var avgörande för att gå vidare med deras entreprenörsäventyr, men det måste vara kristallklart vad märket handlade om – och vad det inte handlade om. Mette och Christina delar filosofin om att arbeta konceptuellt och tron att affär och kreativitet måste gå hand i hand. Det är inte kul om konceptet inte är en livskraftig affärsmodell.

”Konceptet sätter ramarna i ditt varumärke. Det är inom dessa gränser som den ’röd tråd’ eller ditt märkes DNA ligger.”

Idén föds

Christina blev lite äldre, och det blev också hennes ögon. I sin sökning efter moderiktiga men ändå prisvärda läsglasögon insåg hon att det fanns ett glapp på marknaden. Det hon behövde var inte dyra designerglasögon från optikern. Hon behövde sin syn och sin stil för att hålla sig skarp när hon tittade på något – när hon behövde ’Have A Look’! Kort därefter gick Mette ut för att springa – och hennes tankar rusade också. Plötsligt var begreppet Have A Look tydligt för henne. Hon rusade hem och gjorde omedelbart en grov layout av logotypen, webbplatsen och namnet. Hon presenterade det för Christina, och konceptet föddes.

”Vi blev inte bara förälskade i vilken idé som helst; den var tvungen att ge en unik marknadsmöjlighet.”

Form och färg

Nu började saker och ting hända. Tillsammans började de två partnerna arbeta med något som absolut lockar dem: form och färg! Designprocessen för att skapa glasögon som lägger till personlighet och stil i fräscha färgkombinationer är ett kreativt underland för dem. Deras öga för detaljer och uppmärksamhet för även de minsta justeringarna i färgpaletten avgör designidentiteten för Have A Look.

"Vi firar mångfald och att vara vågade, i ditt liv och i ditt utseende."

Företaget idag

Mycket har hänt sedan födelsen av Have A Look 2013. Idag är varumärket representerat i 18 länder. Och vart varumärket än har gått har uppmärksamheten på detaljer följt med. Stram kvalitetskontroll och dedicerad kundservice är viktiga delar av hur Mette och Christina driver sin verksamhet. Att hålla sig trogen konceptet och växa i sin potential fortsätter att vara filosofin för duon – samtidigt som de spelar med oändliga färger och former.

"Vi erbjuder våra kunder en möjlighet att leka med sin personliga stil genom att leverera anpassade kvalitetsglasögon i trendig dansk design till överkomliga priser."

 

#HAVEALOOKSHOP

Top