Frågor om glasögon, styrka, bågar och glas:

Hur vet jag vilken styrka jeg ska använda?

Ålderssynthet är (som namnet antyder) åldersrelaterad och de flesta människor följer i stora drag tabellen som du kan se här.  Om du är osäker på din styrka kan du göra ett syntest hos en optiker. Några optiker gör syntest gratis och andra mot betalning.

Kan jag testa Have A Look-glasögon någonstans?

Vi har ingen showroom men du kan testa utvalda glasögon hos våra återförsäljare – du hittar dem här. Hela vår kollektion finns dock endast på webbshoppen och om du köper ett par glasögon du inte är helt nöjd med kan du självklart returnera eller byta dem.

Ska jag ha plus- eller minusstyrka?

Om du har problem med att se tydligt på nära avstånd, som t.ex. att läsa tidningen, så ska du använda plusstyrka (också kallat läsglasögon). Om du har svårt med att se tydligt på långt avstånd, som t.ex. att känna igen folk på andra sidan gatan eller läsa vägskyltar när du kör bil så ska du använda minusstyrka (också kallat närsynthet).Om du är osäker på exakt vilken styrka du behöver så bör du alltid gå till en optiker eller ögonläkare och göra en synundersökning.

Kan jag sätta i mina egna glas i era bågar?

Nej,det är inget vi rekommenderar. Våra glasögon är inte gjorda för att kunna byta glas och därför kan vi inte garantera att resultatet blir lyckat om du byter glas. Men du kan alltid fråga din optiker som kan värdera om det är möjligt.

Kan jag få olika styrkor i olika glas?

Nej, det kan du tyvärr inte. Vi har endast färdiga glasögon i styrka -1,5 till +3 med samma styrka i båda glas.

Hur tar jag bäst hand om mina glasögon?

Dina Have A Look-glasögon tål mycket och du får ju också med ett fint etui, men glasögonen ska såklart putsas ibland. Använd en putsduk och tvätta dem med mild tvål eller diskmedel vid behov.

Var blir Have A Looks produkter producerat?

Vi designar själv alla glasögon i Danmark och producerar dem i Taiwan.

Vad är flexande skalmar?

Flexande skalmar, eller flexskalmar, är när skalmarna är försedda med en fjäder. Fjädern gör att bågarna anpassar sig efter ansiktet och gör de därför mycket sköna att ha på sig. Dessutom gör de flexande skalmarna att bågarna inte går sönder lika lätt, samt att glasögonen sitter exceptionellt bra uppe på huvudet tack vare fjädrarna.

Vad är ett läsfält?

Solglasögon med läsfält är glasögon som endast har styrka i ett litet fält nederst i glaset medan resten av glaset är utan styrka och fungerar som normala solglasögon. Det är naturligtvis UV-skydd i hela glaset. Solglasögon med läsfält är praktiska eftersom de fungerar som både vanliga solglasögon och som utomhusläsglasögon.

 

Frågor om leverans, returnering, byte och betalning:

Kan jag byta mina Have A Look-glasögon?

Ja absolut kan du det! Du ska bara fylla i retursedeln som du fick med i ditt paket och skicka den till oss tillsammans med de glasögon du önskar att byta. Glasögonen ska vara i samma skick som då du mottog dem. Vi skickar nya glasögon till dig fraktfritt men returfrakten betalar du själv.

Kan jag ångra mitt köp och få pengarna tillbaka?

Ja det är inga problem! Hos Have A Look har du 14 dagars ångerrätt från den dag du mottar din beställning. Om du ångrar ditt köp ska du bara skicka varan i retur till oss (returfrakten betalar du som kund). Returnerade varor ska såklart vara i samma skick som när du mottog glasögonen.

Hur och när får jag mina pengar vid retur?

När vi mottagit och registrerat din retur återbetalar vi dig automatiskt till ditt konto om du valt att betala med kort. Om du valt Klarna Fakturabetalning är det viktigt att du kontaktar Klarna innan du gör din retur på tel. 08-120 120 10 och skjuter upp fakturans förfallodatum, annars kan du riskera att motta påminnelseavgifter. Du mottar en kreditnota när vi registrerat din retur. Om du redan betalt din faktura kontaktar Klarna dig för återbetalningen.

Hur lång är leveranstiden?

Vi skickar dina glasögon som brev med PostNord Prioritaire och leveranstiden är ca 4 vardagar från den dag du har gjort beställningen.

Ska jag själv betala för frakten?

Hos Have A Look är frakten gratis när du köper 3 par glasögon eller mer. Om du beställer färre än 3 par så kostar frakten 45 SEK.

Jag har inte mottagit mina glasögon.

Dina Have A Look-glasögon blir skickade som brev direkt till din dörr. Leveranstiden är ca 4 vardagar med PostNord räknat från den dag du beställt glasögonen. Kontakta oss på kundservice@havealook.se eller på tel. 040 674 18 31om du inte har mottagit dina glasögon så undersöker vi problemet och ser till att du mottar din beställning så snabbt som möjligt.

Ni har skickat fel glasögon till mig.

Vi gör såklart vårt allra bästa att packa din beställning så effektivt och korrekt som möjligt, men i några sällsynta tillfällen så kan det bli fel under packningen. Om du har mottagit fel glasögon så skicka ett mail till oss på kundservice@havealook.se eller ring till oss på tel. 040 674 18 31så ser vi självklart till att du mottar de korrekta glasögonen, tillsammans med ett frankerat brev som vi ber dig returnera de felaktiga glasögonen i.

Det är ett fel på de glasögon som jag har mottagit.

Så ska det självklart inte vara! Om det är ett fel på de glasögon du har mottagit så kontakta oss på kundservice@havealook.se eller ring till oss på tel. 040 674 18 31så skickar vi nya glasögon till dig samt ett frankerat brev som vi ber dig returnera de felaktiga glasögonen i.

NYHETSBREV – SIGN UP!
FÖLJ OSS